Skanderborg by

Nu får Skanderborg sin første elbus

Bybussen i Skanderborg kører fremover på el, og kommunen inviterer alle til at køre med. Byens nye, grønne transportmiddel fejres med fest på Kulturtorvet og gratis bus i en hel uge.  

En CO2-reduktion på omkring 90%. Det er, hvad Skanderborgs nye bybus kommer til at betyde for klimaregnskabet, når man sammenligner med udledningen fra de tidligere dieselbusser. 

Det er værd at fejre, mener kommunen. Derfor er alle nysgerrige skanderborgensere inviteret med, når Skanderborg i samarbejde med Midttrafik indvier byens nye, grønne bybusser sidst i juni måned. 

El-bybussen fejres på Kulturtorvet

Kulturtorvet i Skanderborg danner ramme om el-bybussens første officielle arbejdsdag mandag 27. juni. Her bliver én af de 12 meter lange busser, der kører bybusruten, parkeret med åbne døre, så alle, der har lyst, kan kigge indenfor. 

Er man mere til en bus i fart, kan man hele uge 26 køre gratis med el-bybussen i Skanderborg. 

– Vores transport står for en større CO2-udledning end vores forbrug af strøm og varme tilsammen, så der er virkelig noget at hente her. Med en bybus på el, der dagligt transporter over 500 mennesker, tager vi hul på en nødvendig omstilling af vores transportvaner. Det fortjener en fejring – og hvem ved? Måske får vi nogle nye passagerer til at vælge bussen fremover, siger formand for klimaudvalget i Skanderborg Kommune, Claus Leick (F), der også er medlem af Midttrafiks bestyrelse. 

Arrangementet på Kulturtorvet begynder klokken 14:00 med popcorn og quiz. Klokken 15:00 klipper Claus Leick og direktør for Midttrafik, Jens Erik Sørensen, den røde snor til byens nye el-bus. 

Arrangementet er gratis. Læs mere og se hele programmet på skanderborg.dk/elbus

Fakta om bybussen i Skanderborg

  • Bybussen i Skanderborg, der bærer nummeret 21, kører på en almindelig hverdag med 550 passagerer i gennemsnit.
  • Bybussen har 28 daglige afgange til hverdag og 19 i weekenden, og den betjener 41 forskellige stoppesteder i alt.
  • 145 passagerer står hver dag af og på ved byens mest populære stoppested: Adelgade/Asylgade.
  • Om mange år, når el-bybussen ikke skal bruges mere, kan 97,3% af bussens materialer genanvendes.
  • Driftsomkostningerne til el-bybussen er, grundet favorable prisaftaler ved indkøb, på samme niveau som omkostningerne hidtil.

Kommentarer